جستجو
Close this search box.

پوشش زنان ایرانی در گذر تاریخ

استفاده از لباس و پوشاک از گذشته های دور بسیار مرسوم بوده است زیرا با کمک آن میتوان در زمستان و تابستان بدن خود را از سرما و گرما حفظ کرد، هر دوره دارای لباسی مختص به خود بوده است و همواره میتوان لباس های مختلفی را مشاهده کرد که زنان از آنها برای پوشاندن خود استفاده میکردند، لازم به ذکر است که تاریخچه پوشش زنان ایرانی نشان میدهد که از سالیان بسیار دور تا زمان  حال از پوشش های مختلفی برای لباس استفاده میکردند که به مرور زمان هر منطقه به پوششی روی آورده تا بتواند عقاید خود را با کمک پوشاکی که دارد به نمایش بگذارد.
پوشش زنان ایرانی

بدانید که پوشش زنان در طول تاریخ تغییر و تحولات زیادی را به همراه داشته است.

پوشش زنان ایرانی در طول تاریخ همواره تغییرات نسل ها و روحیه مردم  و همچنین تاریخچه ملت و فرهنگ را به نمایش میگذارد.چون پوشش زنان تاریخچه ملت و فرهنگ را نمایش میدهند پس باید بهترین و زیباترین نمونه ها را انتخاب کرد تا بتوان با کمک آنها عقاید و آداب هر ملت را به خوبی نمایش داد. تاریخچه پوشش زنان ایرانی نشان میدهد که بیشترین تغییرات را در تاریخ همواره لباس زنان داشته اند، آنها تاریخ را با انتخاب لباس مناسب به سایر گروه ها معرفی میکنند تا با آداب آنها آشنا شوند.

تاریخ ایران به راحتی با کمک پوشش زنان معرفی میشود به همین دلیل میتوان با مراجعه به تاریخچه پوشش زنان ایرانی به تمدن ایران پی برد. این پوشاک های زنان شامل دامن،شلوار،تیشرت،شال و روسری و غیره میشود که از نظر طرح ، رنگ و مدل با یکدیگر تفاوت دارند.

پوشش زنان ایرانی در دوره های مختلف:

در هر دوران از تاریخ پوشش زنان ایرانی متفاوت بوده است زیرا نماد دوره را به نمایش می گذاشته است، از دورهها و پوشش مختلف زنان در هر دوره میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اولین دوران، دوره سلجوقیان بوده است که در آن همواره بانوان ایرانی از یک تن پوش محلی استفاده میکردند که مقنعه و چادر نیز همیشه همراه آنها بوده، در کل پوشش بانوان ایرانی به گونه ای بود که دامن و یک شلوار گشاد، پیراهنی آستین دار که معمولا بلندی آن به نوک زانو میرسید، پیراهنی کوتاه و بدون آستین تمام اجزای لباس یک زن دوران سلجوقی را تشکیل میداد. پیراهنی که بر روی لباس های دیگر پوشیده میشد جلو باز بود و به وسیله دکمه دو طرف لباس به هم متصل میشد. کمربند و یک شال نیز برای تزئین استفاده میکردند و در نهایت نیز یک چادر به صورت سرتاسری تمام بدن فرد را می پوشاند.
  • دوران تیموریان؛ در این دوره نه تنها زنان ایرانی از مقنعه و لباس محلی استفاده میکردند، چادر و روبنده هم داشتند که چهره آنها مشخص نباشد.
  • دوران صفویان ؛همواره بانوان لباس هایی را استفاده میکردند که شامل پیراهن گلدار رنگارنگ ابریشمی است و سپس روی آن یک قبای بلند میپوشیدند که بسیار هم بلند بود و در آخر هم یک کمربند میبستند که زیبایی لباس آنها را چندین برابر میکرد.

پوشش زنان ایرانی در دوران صفویه

  • دوران قاجاریان؛ پیراهن های چاک دار و دامن کوتاه پر چین و روسری های بلند از پوشش زنان این دوره میباشند که با کمک یک کمربند نقره یا طلا لباس تزیین می شد و جلوه خاصی هم داشت.

پوشش زنان ایرانی در دوران قاجار

  • دوران پهلوی؛ در این دوره همواره پوشش زنان ایرانی بسیار متفاوت میباشد به گونه ای که بانوان در این دوره از لباس های یک تکه بلند استفاده میکردند و هیچ گونه چادر و روبندی نداشتند و اصولا از کلاه استفاده میکردند.

پوشش زنان ایرانی در دوران پهلوی

  • در دوران جمهوری اسلامی نیز بانوان ایرانی پیراهنی بلند و پوشیده داشتند و همواره باید از چادر استفاده میکردند، لباس زنانه این دوره مانتو و شلوار مقنعه ،به همراه چادر که طراحی خاصی داشت.

تغییرات پوشش زنان ایرانی در گذر زمان:

همان گونه که در بالا هم توضیحاتی دادیم در دوره های مختلف همواره پوشش زنان ایرانی متفاوت بوده است و هر دوره پوشاکی مختص به خود را داشته است که زنان موظف به پوشیدن آن بوده اند، بدانید که تغییرات پوشاک زنان در گذر زمان بسیار مشهود و روشن است و همواره شما میتوانید با دیدن این تغییرات هر دوره را با دوره دیگر مقایسه کنید.

مثلا در برخی از دوره ها در طول تاریخ همواره بانوان از لباس های پوشیده و محجبه استفاده میکردند و برخی دیگر لباس های باز و آزاد داشتند به همین دلیل است که دوره ها با هم متفاوت بودند، مثلا در دوران پهلوی بانوان ایرانی لباسی باز و راحت داشتند و اصولا لباسی میپوشیدند که همراه با کلاه بوده و پوشش آنان اصولا شبیه به ماکسی بوده، اما در دوره جمهوری اسلامی این پوشش کاملا تغییر کرده است و بانوان ایرانی با پوشش کاملا پوشیده یعنی مانتو و شلوار و مقنعه و چادر باید از خانه خارج میشدند.

ناگفته نماند که در حال حاضر پوشش زنان ایرانی در گذر زمان در ایران تغییرات زیادی را متحمل شده است اکنون میتوان در ایران اقدام زیادی را مشاهده کرد که هر کدام متناسب با عقاید و آداب و رسوم خود پوششی را برای بانوان انتخاب کرده اند که با کمک این پوشش ها میتوان هر گروه را جداگانه معرفی کرد. این لباس ها از نظر رنگ و طرح و مدل و غیره با هم متفاوت هستند و می توانند هر منطقه ای را به سمت خود جذب نمایند، تغییرات فراوان و گسترده پوشش بانوان ایرانی در گذر زمان باعث شده تا در تاریخ تمام این تغییرات به صورت دقیق ثبت شوند و به صورت تصویر به نمایش گذاشته شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

مشتریان عزیز

سفارشات محدوده داخل شهر تهران که تا پایان 25 اسفند ثبت شوند تا روز 28 اسفند ارسال خواهند شد. 
سفارشات شهر های دیگر و اطراف تهران که تا پایان 23 اسفند ثبت شوند، قبل از تعطیلات تحویل به پست پیشتاز خواهند شد.

توجه فرمایید:
سفارشات ثبت شده بعد از تاریخ های نوشته شده ، بعد از تعطیلات ( 14 فروردین) بسته بندی و ارسال خواهند شد.