جستجو
Close this search box.

معرفی پارچه لنین

پارچه لینن یکی از محبوب ترین پارچه ها در میان مواد اولیه البسه و پوشاک زنانه و مردانه میباشد، چرا که ریزبافت های آن بسیار نازک بوده و در مقابل سایر پارچه ها قابلیت تنفس را برای پوست به وجود میاورد که این امر سبب خنک تر شدن فرد در فصل گرما و تابستان میشود. نام لینن یا به اصطلاح عمومی لنین(که به اشتباه تلفظ میشود) ریشه در واژه لاتین ((لینوم)) (linum) و واژه یونانی (لینون) به معنای بذرکتان دارد لینن جزوی از قدیمی ترین پارچه های جهان به شمار می رود که بالغ بر ده هزارسال قدمت دارد. پارچه لینن (لنین) از دسته پارچه های کتان محسوب میشود و وزن بسیار سبک و پایینی دارد که استفاده و کاربرد آن را در دنیایه مد و پوشاک زنانه بسیار میبینیم. از این پارچه برای مومیایی کردن در مصر باستان و حتی برای دفن مسیحیان نیز استفاده میشدهف چرا که دوام و مقاومت آن در برابر خوردگی و از بین رفتن بسیار بالا میباشد. از پارچه لینن نه تنها در صنعت پوشاک زنانه، بلکه در میان لباس های مردانه هم آن را مشاهده میکنیم، بسیاری از پیراهن های تابستانی برای مردان از جنس پارچه لینن تشکیل شده است و محبوبیت بسیاری را در میان افراد جوان ونوجوان بدست اورده است. اما در لباس های زنانه کاربرد بیشتری دارد، بخصوص در ایران که انواع کت زنانه، مانتو زنانه، مانتو کتی و شلوار از جنس پارچه لینن یافت میشود.
پارچه لنین

ویژگی های استفاده از پارچه لینن(لنین)

پارچه لینن به دلایلی میان مردم محبوبیت پیدا کرده است که یکی از آنها وزن سبک پارچه لنین میباشد. سبک بودن این پارچه کتان سبب لخت بودن آن میشود و به هنگام تن کردن هیچ وزن و فشاری بر روی بدن احساس نمیکنید، بطوری که انگار هیچ چیز برتن نکرده اید. کاربرد لینن در استایل های کلاسیک و مردن بسیار دیده میشود که این مورد مسبب محبوب شدن آن در بین جوانان وبزرگسالان شده است.

اما نگذارید که وزن سبک آن شما را به اشتباه بیندازد که مقاومت و دوام این پارچه را زیر سوال ببرید. پارچه لینن تنها پارچه کتان است که رنگ نمیدهد و در دراز مدت دچار فرسایش یا خوردگی نخواهد شد و بهتر از تمامی موارد آن است که قابلیت رنگ گیری در هر طیف رنگی را دارد، پس بنابراین برای هر سبک و سلیقه ای مورد استفاده قرار میگیرد.

پارچه لینن مختص به تابستان نیست! درست است که محبوبیت بذر لینن به دلیل سبک بودن و خنک بودن در فصول گرم سال است، اما این مورد دلیل بر آن نیست که شما نتوانید آن را در فصل های دیگر سال مورد استفاده قرار دهید..

پس به شکل کلی میتوان تمامی ویژگی های پارچه لینن در زمینه تولید لباس و پوشاک به شکل زیر دسته بندی کرد:

  • این پارچه پرز نمیدهد و کرک نمیشود و از بافت مستحکم و مقاوم برخوردار است به قدری که استحکام لیف آن از پنبه هم بیشتر است.
  • این پارچه نگهداری وشستشوی راحتی دارد.
  • هرچقدر بیشتر استفاده میشود زیبایی  و درخشش بیشتر میشود.
  • ازاین پارچه به دلیل جنس بسیارخوب آن برای دوخت شومیز، پیراهن و مانتو بسیاراستفاده میشود.
  • نکته حائزاهمیت اینکه لنین از دسته الیاف طبیعی است و ساختار گیاهی دارد،پس محصولات تولید شده از آن کمتر ایجاد حساسیت میکنند.
پارچه لینن(لنین)

کاربرد پارچه لینن

به خاطر بسپارید که پارچه لینن علاوه بر صنعت مد و پوشاک زنانه، در تولید و ساخت انواع لوازم خانگی نیز کاربرد دارد.

بطور کلی باید بدین شکل گفت که پارچه لینن در ابتدای امر برای تولید مبلمان و انواع لوازم پارچه ای خانه مثل تشک، بالشت، پشتی و روتختی استفاده میشد اما با گذشت زمان و پیشرفت روزافزون صنعت مد و پوشاک، پارچه لینن کاربرد گسترده ای در میان انواع لباس ها پیدا کرد.

امروزه و بر طبق آمار رسمی، چیزی بالغ بر 70 درصد تولیدا پارچه کتان لینن در ساخت لباس های مردانهو زنانه بکار میرود و 30 درصد باقی مانده برای لوازم خانگی استفاده میشود و این از کاربرد گسترده لنین در میان پارچه های دیگر خبر میدهد.

در ابتدای امر و اولین استفاده های پارچه لینن در غاره اروپا، این پارچه به عنوان بخشی از لباس های نظامی مورد استفاده قرار میگرفت که با گذر زمان در لباس درباریان و بالا مقامان نیز کاربرد خود را حفظ کرد.

نحوه شستشوی پارچه لینن

نگهداری از پارچه لینن

در حفظ و نگهداری از پارچه لینن باید چندین نکته را رعایت کنید تا عمر ودوام این پارچه کتان افزایش یابد و بتوانید از آن به عنوان یک محصول بسیار کاربردی استفاده کنید.

در ابتدا به نحوه صحیح شستشوی پارچه لینن میپردازیم که مهمترین بخش در نگهداری و حفظ بافت هر نوع پارچه میباشد:

برای شستشوی لباسها با جنس پارچه لینن ، لباس های لینن رنگی را از مشکی ها و سفیدها جدا کنیدو جدا شستشو کنید.برای آسیب نرسیدن به لباس حتما از مواد شوینده ملایم استفاده کنید .شستشو را با آب ولرم 30 درجه سانتی گراد و زمان بسیار کم انجام دهید .از ماندن لباس در آب برای مدت زمان طولانی خودداری کنید .

دماهای بالاتر و یا پایینتر باعث آسیب به الیاف پارچه و بیشتر چروک شدن لباس و یا آبرفت بیش از حد معمول در پارچه میشود و پارچه را تا 20 درصد تضعیف میکنند.از سیکل ملایم ماشین استفاده کند و بیش از حد شستشو و خشک کن ماشین را روی دور تند قرار ندهید.به هیچ عنوان از سفید کننده استفاده نکنید. از فشار زیاد به لباس و یا به اصطلاح چلاندن لباس خودداری کنید.لباسهایی با جنس لینن را هم می توان با دست و هم با ماشین لباسشویی شستشو کرد.

پس از شستشو لباس را جلوی نور مستقیم افتاب قرار ندهید چون در هنگام خیس بودن، بافت پارچه اسیب پذیر تر از حالت عادی میباشد.

کت زنانه لینن

کت زنانه لینن در بین پوشش زنان ایرانی بسیار پرکاربرد است، چرا که در هوای گرم و خشک میتواند رطوبت بدن را حفظ کرده و از گرم شدن بیش از حد شما با تظیم دمای بدن ممانعت کند.

کت های زنانه از دیرباز مورد استقبال بسیاری از بانوان قرار گرفته اند، چرا که یک استایل کاملا کلاسیک و شیک را با رنگ بندی های زیبا تقدیم شما عزیزان میکند.

اگر به فکر ساخت یک استایل زنانه برای دورهمی های خودمانی و روزمرگی یا حتی مهمانی هستیدف پیشنهاد ما به شما استفاده از یک کت لینن است، چرا که این محصول پرکاربرد میتواند در عین حفظ زیبایی، برای شما راحتی را فراهم کند.

مانتو کتی لینن(لنین)

مانتو کتی یکی از انواع لباس های زنانه در ایران است که در تمامی مناطق آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این لباس معمولاً از پارچه‌های نخی یا ابریشم بافته می‌شود و بر روی لباس‌های دیگری مانند پیراهن یا تونیک قرار می‌گیرد.

برترین پارچ برای تولید مانتو کتی لینن استف چرا که ای پارچه بخاطر سبکی بیش از حد خود میتواند شما را به هنگام پوشیدن چندین لباس به روی یکدیگر راحت تر کند.

مانتو کتی معمولاً در جشن‌ها و مراسم‌های مختلف، و همچنین در روزمره مورد استفاده قرار می‌گیرد، این لباس میتواند در استایل های کژوال و اداری نیست استفاده شود.

شلوار لینن(لنین)

شلوار ها بسته به فصلی که در ان هستیم تولید میشوند و گرم پارچه آنها متناسب با اب و هوا تغییر میکند، چرا که اگرشما شلواری با پارچه جین دو رو در تابستان بپوشید، قطعا از گرما اب خواهید شد، اما برخی پارچه ها هستند که مختص به یک فصل ساخته شده اند.

پارچه لینن(لنین) دقیقا همان پارچه است که بیشترین کاربرد را در فصل تابستان و بهار دارد، چرا که این پارچه از وزن سبک و خنکی بسیار برخوردار است و در کنار آن دوام بالایی دارد که برای بسایری از افراد حائز اهمیت میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

مشتریان عزیز

با عضویت در سایت و تکمیل پروفایل در زمان خرید از سایت به ازای هر خرید 1 درصد مبلغ خرید در کیف پول شما شارژ میشود و در خرید های بعدی میتوانید از مبلغ شاژ شده در کیف پول خود استفاده کنید.همچنین بسیاری از تخفیفات دیگر برای اعضای باشگاه مشتریان در نظر گرفته میشود که از طریق پنل کاربری اعلام میگردد.